فایل خانوادگی

  • ۰
  • ۰
تحقیق

*تحقیق درباره ویروس های گیاهی*

تعداد صفحات: 71

فرمت فایل: word

مقدمه

به منظور تبدیل اطلاعات گلخانه ای و آزمایشگاهی موجود در مورد ویروسها به یک تصویر کلی از طبیعت آن&zwnj ها یعنی اکولوژی ( از وازه یونانی Oikos یعنی خانه وLogos به معنی سخنرانی )، که همیشه متغیر است نیاز داریم.

ویروسهای گیاهی برای بقاء باید دارای : (1) یک یا چند گونه گیاهی میزبان برای افزایش؛ (2) روشی مؤثر برای انتشار و ایجاد آلودگی در گیاهان میزبان جدید و ( 3) ذخیره ای از گیاهان میزبان مناسب سالم به منظور انتشار بیماری باشند.موقعیت واقعی هر ویروس معین در یک محل خاص یا در مقیاس جهانی، نتیجه برهمکنشهای پیچیده بین بسیاری از عوامل فیزیکی و بیولوژیکی خواهد بود(شکل1، پائین صفحه) درک و شناخت اکولوژی یک ویروس در یک محصول و محل معین، جهت توسعه روشهای مناسب برای کنترل بیماری ویروسی لازم و ضروری است. همانند اغلب پارازیت&zwnj های اجباری، عوامل اکولوژیکی عمده ای که باید در نظر گرفته شوند، بیشتر شامل همان روشهایی است که موجب انتشار ویروس از گیاهی به گیاه دیگر شده و نیز راه&zwnj هایی است که سایر عوامل روی انتشار ویروس تأثیر می&zwnj گذارند.

بررسی نموداری، در وهله اول، ارتباط عواملی که توصیف خواهد شد را در یک چشم انداز اکولوژیکی، با اشاره به پیچیدگی تعامل&zwnj های آنها، نشان خواهد داد. آنگاه مداخله و تعامل&zwnj های کیفی عوامل اکولوژیکی را می&zwnj توان بررسی نمود. سپس با خلاصه ای در مورد چگونگی گسترش کمی آلودگی در گیاهان زراعی یامورد حمله قرار گرفتن آنها یا جمعیت&zwnj های گیاهی دیگر دنبال خواهد شد. این، نکته اصلی اکولوژی کمی است که اپیدمیولوژی نامیده می&zwnj شود(ازکلمه یونانی Epi به معنی برروی و Demos برای مردم وجمعیت وLogosبه معنی سخنرانی ).اپیدمیولوژی از کمیت و مدل سازی صحبت می&zwnj کند. و هم اکنون به طور چشمگیر مورد حمایت فنون جدید ردیابی در گیاهان و ناقلین ، قرار دارد.

نمودارها

بیماری ویروسی در یکایک گیاهان و در جمعیت&zwnj های گیاهی در نتیجه عکس العمل بین ویروس، میزبان و محیط ناشی می&zwnj شود. این موضوع به صورت مثلث بیماری در شکل1 به سادگی نشان داده شده است (Hull,1991b ).با وجود این، این چنین تعامل&zwnj ها و اثر محیط بسیار پیچیده تر هستند.

(شکل 2) شامل گروههای اصلی عوامل مداخله کننده در اکولوژی ویروس&zwnj ها می&zwnj باشد که نمایانگر اکوسیستم ویروسی است. عوامل اصلی ویروس&zwnj ها هستند، که تمایل دارند در همه جا ظاهر شوند و اگر موجب وقوع خسارت بشوند باید تحت کنترل قرار گیرند. گیاهان میزبان به محصولات هدف که باید حفاظت شوند و منابع آلودگی که ویروسهای گیاهی اکثراً از آنها نشأت می&zwnj گیرند، اشاره می&zwnj کند.

فصل اول:

اکولوژی ویروس ها

اکولوژی ویروس&zwnj ها

اثری که ویروس&zwnj ها می&zwnj توانند در گیاهان به جای بگذارند با مشخصات زیست شناسی آن&zwnj ها، معمولاً روابط ناقلی و اختصاصی بودن میزبان، تعیین می&zwnj شود. ویروس&zwnj ها و حتی نژادهای ویروسی ممکن است از نظر تهاجم و بیماریزایی تفاوت فاحشی داشته باشند و حتی ویروس&zwnj هایی که باعث بیماریهای مشابه می&zwnj شوند از نظر اکولوژی ممکن است کاملاً متفاوت باشند. بنابراین تشخیص دقیق نیازمند تحقیق روی اکولوژی و اپیدمیولوژی و کنترل نهایی ویروس می&zwnj باشد. ویروس&zwnj ها به طور فزاینده در همه جا در هر گونه گیاهی از قارچ، جلبک&zwnj ها و سرو&zwnj ها گرفته تا تمامی انواع گیاهان دانه دار کشف یا ظاهر می&zwnj شوند.

اطلاعات روزافزون از تحقیقات مداوم انجام گرفته روی ویروس، از روش&zwnj های ردیابی پیشرفته و بررسی مداوم وجود ویروس&zwnj ها در گیاهان زراعی و پوشش گیاهی وحشی حاصل می&zwnj شود. معلوم می&zwnj شود که تک تک ویروس&zwnj ها دارای طیف&zwnj های میزبانی وسیعی بوده و پراکنش وسیع تراز آنچه که برای مدت&zwnj ها تصور می&zwnj شد، دارند.برای نمونه، چنین بررسی&zwnj های انجام گرفته در حبوبات در دو دهه اخیر در سراسر آسیای غربی و آفریقای شمالی توسط ایکاردا ( مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در نواحی خشک ( ICARDA ) در حلب سوریه به وجود آمدن حداقل 12 نوع ویروس را در این گیاهان مشخص کرده اند و معلوم شده است که اکثر این ویروس&zwnj ها دارای پراکندگی وسیعی بوده و اغلب از احتمال وقوع بالایی برخوردار می&zwnj باشند. برخی از این ویروس&zwnj ها قبلاً گسترش یافته اند و اکثر آنها، به علت سرایت از طریق بذر، خطری نسبت به برنامه&zwnj های به نژادی زراعی محسوب می&zwnj شوند. به عنوان نمونه، بروموویروس پیسک باقلا که با سوسک منتقل می&zwnj شود ابتدا به صورت تصادفی در انگلستان در سال 1951 ردیابی شد و مدت&zwnj ها تصور می&zwnj شد که تنها از نظر علمی و آکادمیک مهم است. هم اکنون معلوم شده است که در مراکش، الجزایر، تونس، سودان، مصر، و سوریه نیز یافت می&zwnj شود. این ویروس در مراکش در 56% مزارع بازرسی شده باقلا، با حداکثر وقوع 33% در یک مزرعه، بوجود می&zwnj آید. این ویروس نخود ایرانی، عدس و نخود فرنگی را نیز آلوده می&zwnj کند. نانوویروس زردی نکروتیک باقلا، که ابتدا در اوائل دهه 1990 از سوریه گزارش گردید، بلافاصله معلوم شد که سبب اپیدمی ناگهانی ویروسی در مصر در سال 1992 بوده است. مسترویروس کوتولگی کلروتیک نخود ایرانی که در سال 1993 در هند گزارش گردید، اخیراً به عنوان عامل یک ناهنجاری مهم در باقلا، که مشابه برگ قاشقی لوبیا بوده و برای مدت&zwnj های طولانی در سودان شناخته شده است، ردیابی شد. این ویروس هم اکنون در یمن و برخی کشورهای دیگر یافت می&zwnj شود.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-99278-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87%db%8c/
  • ۹۵/۰۵/۳۱
  • famil door

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی